Nivo Slider Demo

  • قوانین شطرنج (قسمت اول)

    دوشنبه 20 مهر 1388 در شاخه : قوانین و مقررات شطرنج
    متن كامل و رسمی

     

    قوانين شطرنج فيده شامل بازی زنده شطرنج ] بازی برروی صفحه [ است.اين قوانين در هفتادويكمين كنگره فيده درنوامبر۲۰۰۰ در استانبول (تركيه ) به تصويب رسيده است و از اول ژوئيه ۲۰۰۱ جاری خواهدبود.متن انگليسی اين قوانين ،متن معتبر اصلی شمرده میشود.درمتن انگليسی ،ضميرهای مذكر شامل ضميرهای مونث نيز هست.] متن فارسی از متن انگليسی ترجمه شده است .[

                  

     

     

    مقدمه

     

    اين قوانين شطرنج نمی تواند همه موقعيتهای محتمل را كه ممكن است در بازی پديد آيد شامل شود ،و نيز نمی تواند تمام مسائل عملی را حل و فصل كند.در حالتهايی كه دقيقاً در مواد قوانين حاضر پيش بينی نشده باشد،می توان با بررسی موقعيتهای مشابهی كه در قوانين حاضر مورد بحث قرار گرفته است به تصميم صحيح رسيد.در قوانين شطرنج، فرض بر اين است كه داوران از صلاحيت لازم، قضاوت درست و بيطرفی كامل برخوردارند.مقرراتی كه زياده از حد جنبه تفصيلی يابد ممكن است اختيار قضاوت را از داور سلب كند و لذا مانع آن شود كه او با مراعات انصاف ،منطق و عوامل خاص به حل مسائل بپردازد .

     

    فيده همه شطرنجبازان و فدراسيونها را به پذيرش اين نظر فرا می خواند . هر فدراسيون عضو فيده مختار است كه مقررات تفصيلی تری را به اجرا درآورد ،مشروط به اينكه

     

    الف) به هيچ وجه با قوانين شطرنج رسمی فيده در تعارض نباشد ؛

     

    ب) به قلمرو همان فدراسيونها منحصر شود؛ و

     

    ج) برای هيچ يك از روياروييها] مچ ها [ ، مسابقات قهرمانی يا انتخابی تحت پوشش فيده ، يا مسابقات عنوان گيری درجه گيری تحت پوشش فيده اعتبار نيابد.

     

     

     

    مقررات بازی

     

    ماده ۱: ماهيت و اهداف بازی شطرنج

     

    1-۱. بازی شطرنج بين دو حريف انجام می شود كه مهره های خود را به نوبت بر يك صفحه مربع به نام ًصفحه شطرنج حركت می دهند . بازيكن دارای مهرهای سفيد بازی را آغاز می كند

     

    "نوبت حركت" بازيكن موقعی است كه حركت حريف او انجام شده باشد.

     

    ۱-۲ .هدف هربازيكن قرار دادن شاه حريف در "معرض حمله"است به نحوی كه حريف هيچ حركت قانونی برای اجتناب از "گرفته شدن " شاه درحركت بعد نداشته باشد.بازيكنی كه موفق به اين امر شود اصطلاحاً شاه حريف را "كيش ومات"كرده است و بازی را برده است .حريف كه شاه او كيش و مات شده است بازی را باخته است .

     

    ۱-۳. اگر پوزيسيون طوری باشد كه هيچ يك از دو بازيكن نتواند احتمالاً كيش و مات كند، بازی مساوی است .

     

    ماده ۲: پوزيسيون اوليه مهره ها در صفحه شطرنج

     

    ۱ـ۲. صفحه شطرنج يك شبكه ۸×۸ از ۶۴ مربع مساوی است كه يك در ميان به رنگ روشن و تيره هستند (مربعهای "سفيد و مربعهای "سياه ). صفحه شطرنج بين دو بازيكن قرار میگيرد ، به نحوی كه آخرين مربع سمت راست هر بازيكن سفيد باشد .

     

    ۲ـ۲. در ابتدای بازی ،يكی از بازيكنان ۱۶ مهره به رنگ روشن (مهره های "سفيد") دارد؛ بازيكن ديگر ۱۶ مهره به رنگ تيره (مهره های "سياه") دارد.

     

    اين مهره ها عبارتند از:

     

    يك شاه سفيد

     

    يك وزير سفيد

     

    دو رخ سفيد

     

    دوفيل سفيد

     

    دو اسب سفيد

     

    هشت پياده سفيد

     

    يك شاه سياه

     

    يك وزير سياه

     

    دو رخ سياه

     

    دو فيل سياه

     

    دو اسب سياه

     

    هشت پياده سياه

     

    ۳ـ۲.پوزيسيون اوليه مهره ها در صفحه شطرنج  به صورت زير است:

     

    ۲ـ۴. هشت ستون عمودی مربعها را "ستون " می نامند .هشت رديف افقی مربعها را "عرض" میخوانند. خط مستقيمی كه از مربعهای همرنگ بگذرد و محل تلاقی اين مربعها را به هم وصل كند "قطر" ناميده می شود .

     

     

    ماده ۳: حركت مهره ها

     

    ۳ـ۱. مجاز نيست مهره ای را به مربعی حركت داد كه در اشغال مهره خودی است .اگر مهره ای به مربعی حركت كند كه در اشغال مهره حريف است ،مهره حريف گرفته می شود و از صفحه شطرنج خارج می شود و اين بخشی از همان حركت به حساب می آيد .در صورتی كه مهره ای بتواند طبق ماده های ۳ـ۲ تا ۳ـ۸ مهره ای را بگيرد ،اصطلاحاً میگويند آن مهره به مهره حريف حمله كرده است .

     

    ۳ـ۲. فيل در قطری كه خودش در آن قرار گرفته است به هر مربعی می تواند حركت كند.

     

    ۳ـ۳. رخ در ستون يا عرضی كه خودش در آن قرار گرفته است به هر مربعی می تواند حركت كند.

     

    ۴ـ۳ . وزير در ستون ،عرض يا قطری كه خودش در آن قرار گرفته است به هر مربعی می تواند حركت كند .

     

    ۵ـ۳. فيل يا رخ يا وزير نمی تواند از روی مهره ای كه در مسير حركتش قرار دارد عبور كند.

     

    ۶ـ۳. اسب می تواند به مربعهايی حركت كند كه  نزديكترين مربعها به مربع استقرار آن باشد ولی در يك عرض ، ستون يا قطر واحد نباشد .

     

    ۷ـ۳. (الف) پياده می تواند رو به جلو و به مربع اشغال نشده ای كه بلافاصله در همان ستون در مقابل آن است حركت كند،يا (ب) پياده در حركت نخست خود می تواند همانند حالت ((الف)) حركت كند.يا آنكه دو مربع در همان ستون پيشروی كند، مشروط به اينكه هر دو مربع اشغال نشده باشند ، يا

     

    ج) پياده می تواند به مربع تحت اشغال مهره حريف كه به طور مورب د رمقابل آن و در ستون مجاور باشد حركت كند و آن مهره را بگيرد.

     

    د) اگر يك پياده حريف در يك حركت دو مربع از مربع اوليه اش پيشروی كرده باشد، پياده ای كه به مربع عبور اين پياده حريف حمله كرده است می تواند پياده حريف را بگيرد، طوری كه انگار آن پياده حريف فقط يك مربع حركت كرده است . اين گرفتن را فقط در  حركت بعد از اين پيشروی می توان انجام داد و آن را گرفتن "آن پاسان "] در حين عبور[می نامند.

     

    (ه) وقتی پياده ای به دورترين عرض نسبت به موقعيت اوليه اش برسد بايد به عنوان بخشی از همان حركت آن را با وزير ، رخ ، فيل يا اسب همرنگ آن پياده عوض كرد .حق انتخاب بازيكن منحصر به مهره هايی نيست كه قبلاً گرفته شده باشند. اين تعويض پياده با مهره ديگر را " ترفيع " می نامند و اثر مهره جديد آنی است.

     

    ۸ـ۳. (الف) شاه می تواند به دو صورت مختلف حركت كند، با : (I) حركت كردن به هر مربع مجاور كه در معرض حمله يك يا چند مهره حريف نباشد .حتی اگر اين مهره های حريف قادر به حركت نباشند ، مربعهای مسير حركت آنها در معرض حمله شمرده می شوند.

     

    (II) "قلعه رفتن" اين حركت شاه و يكی از دو رخ همرنگ آن در يك عرض واحد است، و يك حركت شا ه به حساب میآيد و به صورت زير انجام می شود :شاه از مربع اوليه اش دو مربع به طرف رخ جابه جا میشود ، سپس آن رخ به مربعی منتقل می شود كه شاه همان موقع از آن عبور كرده است .

     

    (۱) در حالتهای زير قلعه رفتن غير قانونی است:

     

    الف: شاه قبلاً حركت كرده است ،يا

     

    ب: با رخی كه قبلاً حركت كرده است.

     

    (2) درحالتهای زير قلعه رفتن به طور موقت ممنوع است:

     

    الف: مربعی كه شاه در آن قرار دارد،يا مربعی كه شاه بايد از آن عبور كند، يا مربعی كه شاه قرار است آن را اشغال كند، در معرض حمله يك يا چند مهره حريف باشد.

     

    ب: بين شاه و رخی كه قلعه رفتن قرار است با آن انجام شود، مهره ای وجود داشته باشد.

     

    )ب) شاه در "كيش" است اگردر معرض حمله يك يا چند مهره حريف باشد ، ولو اين مهره ها خود قادر به حركت نباشند.

     

    اعلام كيش اجباری نيست.

     

    ۹ـ۳ . هيچ مهره ای نمی تواند حركتی انجام دهد كه شاه او را در معرض كيش قرار دهد يا آن را در معرض كيش باقی بگذارد.

     

     

    ماده ۴ : عمل حركت دادن مهره ها

     

    ۴ـ۱. هرحركت را بايد فقط  با يك دست انجام داد .

     

    ۴ـ۲. بازيكنی كه نوبت حركت  اوست می تواند يك يا چند مهره را در مربعهای آنها مرتب كند ، مشروط به اينكه ابتدا قصد خود را بيان دارد (مثلاً با گفتن "ژادوب" [j adoube]  يا “آی اجست” [I adjust])

     

    ۴ـ۳ . بجز آنچه در ماده ۴ـ۲ آمده است ، اگر بازيكنی كه نوبت اوست ،عمداً در صفحه شطرنج

     

    الف) يك يا چند مهره خود را لمس كند،بايد اولين مهره لمس شده ای را كه می توان حركت داد حركت بدهد، يا

     

    ب) يك يا چند مهره حريف را لمس كند ،بايد اولين مهره لمس شده ای راكه می توان گرفت بگيرد،يا

     

    ج) يك مهره از هر رنگ (مهره خود يا حريف) را لمس كند ، بايد مهره حريف را با مهره خود بگيرد، يا اگر اين عمل قانونی نبود ، اولين مهره لمس شده ای را كه می توان حركت داد يا گرفت حركت بدهد يا بگيرد .اگر قابل تشخيص نباشد كه مهره خودی اول لمس شده است يا مهره حريف ،مهره بازيكن را بايد لمس شده قبل از مهره حريفش به حساب آورد.

     

    ۴ـ۴. (الف) اگر بازيكنی عمداً شاه و رخ خود را لمس كند، بايد در آن جناح قلعه برود، به شرطی كه اين كار قانونی باشد.

     

    ب) اگر بازيكنی عمداً رخی را لمس كند ، وسپس شاه خود را لمس كند ،مجاز نيست در آن نوبت در آن جناح قلعه برود و موقعيت مشمول ماده ۳ـ۴ (الف) خواهد بود .

     

    ج) اگر بازيكنی به قصد قلعه رفتن شاه را لمس كند يا همزمان شاه و رخ را لمس كند ولی قلعه رفتن در آن جناح غير قانونی باشد ، بازيكن بايد حركتی قانونی با شاه خود انجام دهد كه ممكن است شامل قلعه رفتن در جناح ديگر نيز باشد.اگر شاه اصلاً حركت قانونی نداشته باشد،بازيكن مختار است هر حركتی كه قانونی با شد انجام دهد.

     

    ۵ـ۴. اگر هيچ كدام از مهره های لمس شده را نتوان حركت داد يا گرفت ، بازيكن می تواند هر حركتی كه قانونی با شد انجام دهد.

     

    ۶ـ۴ با زيكن به محض آنكه عمداً مهره ای را لمس كند ،حق اعتراض به تخطی حريف از هر يك از مواد اين قوانين را از دست میدهد.

     

    ۷ـ۴. وقتی مهره ای ، به عنوان حركتی قانونی يا بخشی از حركتی قانونی ، در مربعی رها شود،ديگر نمی توان آن را به مربع ديگری حركت داد .حركت موقعی انجام شده محسوب میشود كه تمامی شروط مقتضی ماده ۳ تامين شده باشد.

     

     

    ماده ۵: اتمام بازی

     

     ۵ـ۱ .(الف) بازيكنی كه با حركت قانونی ، شاه حريف را كيش و مات كرده باشد ، بازی را برده است . بازی بلافاصله به اتمام می رسد ، به شرطی كه حركتی  موجب پوزيسيون كيش و مات شده است قانونی باشد .

     

    ب) بازيكن كه حريفش اعلام كند تسليم شده ]يا واگذار كرده[ است بازی را برده است .بازی بلافاصله به اتمام می رسد.

     

    ۵ـ۲. (الف) وقتی بازيكنی كه نوبت اوست هيچ حركت قانونی نداشته باشد و شاهش نيز در معرض كيش نباشد، بازی مساوی است .میگويند بازی “پات” شده است .بازی بلافاصله به اتمام می رسد، به شرطی كه حركتی كه موجب پوزيسيون پات شده است قانونی باشد.

     

    ب) هرگاه پوزيسيونی پديدار شود كه در آن هيچ يك از دو بازيكن نتواند با سلسله حركتهای قانونی حريف را كيش و مات كنند، بازی مساوی است .میگويند بازی به ((پوزيسيون مرده)) رسيده است. بازی بلافاصله به اتمام میرسد، به شرطی كه حركتی كه موجب اين پوزيسيون شد ه است ، قانونی باشد.

     

    ج) با توافق دو بازيكن در حين بازی ، بازی مساوی میشود .بازی بلافاصله به اتمام می رسد. (نگاه كنيد به ماده ۹ـ۱)

     

    د) اگرپوزيسيون يكسانی بخواهد حداقل برای سومين بار در صفحه شطرنج پديدار شود، يا حداقل سه بار در صفحه شطرنج پديدار شده باشد، بازی میتواند مساوی شود .(نگاه كنيد به ماده ۹ـ۲)

     

    (ه) اگر آخرين ۵۰ حركت پياپی را هر دو بازيكن بدون جابجايی هيچ پياده ای و بدون گرفتن هيچ مهره ای انجام داده باشند، بازی می تواند مساوی شود.(نگاه كنيد به ماده ۹ـ۳)


    نظر کاربران : 2 نظر

    بهزاد شاطرزاده[وبگاه] يكشنبه 7 آذر 1389
    عالی و واضح
    masooddood[وبگاه] پنجشنبه 24 تير 1389
    باسلام وخسته نباشید لطفاآدرس سایتی را که استاد بزرگ شطرنج عزیز ما به صورت آنلاین بازی میکند را برایم ایمیل بزنید تشکر مسعود دودی
    1
    کاربر گرامی نظر شما پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.
    فیلدهای ستاره دار اجباری است.
    نام*:
    وب سایت:
    پست الکترونیک*:
    متن پیام*:



rss Copyright © 2009 chess-school.ir. All rights reserved. Design by H.Alinejad.

طراحی و توسعه توسط   www.web-face.ir